Plötsligt var det jag som stod där. I skolans ljusa, mysiga och inbjudande bibliotek. Ja, det märkliga var inte alls att jag fann mig själv bland hyllor, bord och massor av böcker. Det märkliga var istället att jag inte var ensam. Med mig hade jag en grupp av elever som precis hade fått mig som lärare. Och nu blev det snabbt mycket uppenbart att detta inte var paradiset på jorden för alla.
Det hade det varit för mig. För mig är ett mysigt bibliotek eller en inbjudande bokhandel som paradiset på jorden men nu stod jag inför utmaning att undervisa elever i svenska och tillsammans odla skriv- och läsglädje.
För en del av oss är böcker helt enkelt så förknippade med negativa upplevelser och kanske till och med utanförskap att det enklast är att undvika det så mycket som möjligt. För en del blir det plågsamt jobbigt att igen behöva plocka den där boken i hyllan med bokstäverna L-Ä-T-T, LÄTT. För andra innebär det ibland bara att inget verka passa. Att just den där boken som jag skulle behöva inte tycks vara skriven.
***
Förrförra veckan träffade jag en kvinna vid namn Marianne Olsson på Smålands Litteraturfestival i Jönköping. Hon var, precis som jag, läraren som tycktes älska att läsa och skriva. Jag misstänker att hon också har stött på viss patrull när hon har jobbat för att hålla skriv- och läsglädjen levande hos sina elever.
Det jag nu vill berätta är hur hon har gjort för att göra läsupplevelsen mer tillgänglig för alla och för att kunna hålla ihop gemenskapen i en klass kring läsning trots alla olika förutsättningar som finns.
Skattjakten på Torpa stenhus som Marianne har författat och som kom ut förra året är en bok på utsidan men med tre olika språkvarianter inuti boken. Detta betyder att alla i en klass kan läsa samma bok, samtala och jobba vidare kring samma berättelse utan att någon annan vet vilken språkvariant just jag har läst. Om jag är den i klassen som behöver läsa den allra enklaste språkvarianten så har jag fått extra bilder som hjälper mig att förstå och jag kommer förhoppningsvis att kunna vara delaktig och hänga med i samtal som förs i klassen kring berättelsen i boken utifrån mina förutsättningar. Finurligt tycker jag!
Vill du köpa boken så finns den här!
Vill du anmäla dig till mitt inspirations- och nyhetsbrev gör du det här!
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.